Ardo Kaurit: Kuidas saab hobist rahvusvaheline ettevõte?
Kuidas muuta enda huviala karjääriks? Kas sõpradega on võimalik luua edukas ettevõte? Kuidas saab üks ettevõte alustada keskkonnasõbraliku käitumisega? TalentHubi 19. podcasti külaliseks on Ampler Bikes´i kaasasutaja ja tegevjuht Ardo Kaurit.
Kuidas muuta enda huviala karjääriks?
Saate alguses räägib Ardo, et Ampler Bikes´i algus polnud sugugi seotud mingi äriplaaniga ega sooviga maailma päästa või saada rikkaks. Vastupidiselt, alguse sai kõik sellest, et kolmele sõbrale lihtsalt meeldis garaažis igapäevaselt vidinaid kokku kruvida.
Ardo sõnul sündiski Ampler´i esimene elektriratta kontseptsioon puhtalt isiklikust huvist. “Me polnud huvitatud sellest, et et me ostaks mingi valmis ratta, vaid tahtsime seda ise ehitada.” Tol ajal olid kõik elektrirattad hästi kallid ja koledad, ning meie tahtmine oligi teha midagi lahedamat.
Pärast esimese elektriratta valmimist tekkiski Ardo sõnul “ahhaa-moment.” Nähes, kui lahe on sellega sõita, hakkaski vaikselt tekkima mõte, et sellega võiks tegeleda rohkem. Sellega, et see asi käima saada, läks muidugi kaua aega.
Tänaseks on Ampler Bikes tegelenud kuus aastat. Tiim ise koosneb 75 liikmest. Nendest 20 töötajat on Saksamaal ja ülejäänud Tallinnas. Ardo enda roll on ettevõttes läbi aastate muutunud. Kui alguses oli ta inseneri rollis, ehitades toodet, siis nüüdseks on tema vastutus läinud rohkem tiimide juhtimise ja strateegia loomise peale.
Teekond profisportlasest ettevõtjani
Enne, kui Ardo üldse alustas oma ettevõtja karjääri, tegeles ta 12 aastat professionaalse motospordiga. “Ma olen kasvanud üles peres, kus motokross ja motosport on väga läbiv.”
Noorena unistaski Ardo saada professionaalseks motosportlaseks ning seda elu ta ka harrastas kuni 2015 aastani. Samas seda, et Ardo saab ettevõtjaks, teadis ta juba keskkooli algusest. “Ma olin selles üsna kindel, olgugi et mul polnud mingit eesmärkide nimekirja.”
Ardo sõnab, et sportlase karjäär valmistas teda ettevõtluseks hästi ette. Motosportlasena oli ta enda meeskonna juht, kus oli vaja vastutada kommunikatsiooni ja eelarvete eest. Kui küsida, kumb on raskem, kas ettevõtja või profisportlase elu, vastab Ardo naljatledes, et lõbu pärast ei soovita ta kumbagi elukutset.
Aastal 2019 pälvis Ardo ka aasta noore ettevõtja tiitli. Selle kohta räägib ta ka loo, kuidas selle konkursi võitmine aitas tema tööandja brändi tõsta. Nimelt pärast konkursi võitmist kajastati temast üks videointervjuu. Ning kui aasta hiljem võitis Ampler Bikes tiimina ühe auhinna, rääkis üks praegune Ampleri´i töötaja, kuidas see video innustas teda ka firmasse kandideerima.
Ardo Kaurit Ampler Bikes´i väärtustest ja jätkusuutlikkusest
Olgugi et Ampler´i väärtused on aastatega muutunud, üritavad nad siiani neid hoida enda tegemistes esikohal.
Üks nendest väärtustest on ausus. Ardo arvates on tänapäeva maailma ärieetika üsnagi kehv. Inimesed otsivad erinevaid viise, kuidas minna otseteed pidi, kas siis maksudest eemale hiilides, või mingit muud viisi. Ampleri eesmärk ongi võidelda selle vastu, ajades asju ausalt.
Veel üks Ampler´i väärtustest on jätkusuutlikkus. Ampleri puhul pole tegu pelgalt uhke sõnaga, vaid tegemist ongi väärtusega, mis puudutab terve ettevõtte tegemisi. Ardo sõnul näiteks survestavad nad oma tarnijaid tooma neile minimaalselt pakendeid. Lisaks panevad nad tähelepanu sellele, missuguseid materjale nad kasutavad, ning kuidas tarnijad neile materjale transpordivad.
Ardo sõnul on jätkusuutlikkus pikk protsess. Ampler üritab keskkonda säästa sammhaaval, keskendudes asjadele, mida nemad saavad kontrollida.
Kuid kuidas saab üks ettevõte hakata pihta keskkonnasõbraliku käitumisega? Ardo sõnul tuleb sellest kõigepealt ettevõtte siseselt rääkida. Alustada saab väikestest sammudest, näiteks vältida kindlaid materjale, mõelda transpordiviisidele, teha töötajatele keskkonnasõbralikke kingitusi jne. Sellised väikesed sammud tõstavad ka töötajate teadlikkust. Ajapikku tekib sellest juba harjumus.
Kas sõpradega on võimalik luua edukas ettevõte?
Tihtipeale räägitakse, et sõpradega ettevõtte loomine võib viia suhete rikkumiseni. Ardo sõnul on aga sõpradega töötamisel ka palju plusse. Esiteks on sõpradel olemas juba omavaheline usaldus. Teiseks klapivad tõenäoliselt ka väärtused. Seetõttu saab sõprade omavaheline koostöö minna ka väga hästi, ning Ampler Bikes on sellest hea näide.
Kuna alustaval ettevõtjal on ka aega vähe, siis tuleb kasuks, kui saad enda lähedasi sõpru tööl näha, mainib Ardo.
Kuidas sündis nimi Ampler Bikes?
Kuna podcast´i külaline avaldatakse TalentHub’i sotsiaalmeediakanalites enne salvestust, on võimalik külalisele saata ka küsimusi. Lõpetuseks mõned küsimused, mis Ardo sai ning ta vastused:
Küsimus: Kust on tulnud nimi Ampler ning mida see tähendab?
Ardo: “Selle nime taga on palju sõnaosasid. Meie jaoks üks läbivamaid sõnu on Ample, mis tähendab külluslikkust. Selle sõna tüves omakorda on sõna Amp, mis tähendab voolutugevuse ühikut ning millega mõõdetakse elektrivoolu. Tüvena on ka sõna Amplify, mis meie mõttes teeb sind võimsamaks. ”
Küsimus: Kui sa oleksid teadnud, mis saama hakkab Ampleriga, kas teeksid seda kõike uuesti?
Ardo: “Jah, igal juhul on olnud mega äge kogu see protsess. Võib-olla kui küsimus oleks kas ma teeksin täna kõike uuesti, siis päris kõike ilmselt ei tahaks uuesti teha.”
Meist
TalentHub on värbamisagentuur, mille asutajateks on pikaajalise inhouse-kogemusega personalieksperdid Reet Kaurit ja Käthe-Riin Tull. Olles oma klientidele partneriks erinevates personaliküsimustes, on TalenHubi lähenemine värbamisele keskendunud läbipaistvusele ning andmetepõhisusele. Oma podcastidega soovime värbamis- ning personalitööga seotud teadmisi ka laiemalt jagada.
Kuula SIIT meie eelmist podcast´i BrainBase´i kaasasutaja Karl Johan Vallneriga.