Kuidas edukalt värvata rahvusvahelist talenti Testlio näitel

Renita Käsper

Millega tegeleb Renita Käsper ja Testlio? Millised trendid on tänapäeval värbamismaastikul? Kas inimesed eelistavad kaugtööd või kontoriruumi? Kuidas edukalt rahvusvaheliselt värvata ning milliseid väljakutseid see endaga kaasa toob? TalentHub’i 39. podcast’i külaliseks on ettevõtte Testlio globaalne värbamisjuht Renita Käsper.

Millega tegeleb Renita Käsper ja Testlio?

Pikaajalise värbamiskogemusega Renita Käsper on 2021. aastast idufirma Testlio värbamisjuht. Võimalus värvata rahvusvaheliselt on ka peamine põhjus, miks otsustas Renita Testlio tiimiga liituda. “Antud roll toob endaga kaasa küsimusi ning väljakutseid, mis on minu jaoks huvitavad,” sõnab Renita.

Nagu nimest võib juba välja lugeda, tegeleb Testlio mobiilirakenduste testimisega. Oma teenust pakub Testlio maailmatuntud ettevõtetele – nimekirjast võib leida firmasid nagu Microsoft, SAP, CBS, Strava jne. Testlio 200-liikmeline tiim on rahvusvaheline ning kaugtööl. Tiim asub 32-s erinevas riigis ning viimase aastaga on ettevõtte kasvanud kahekordselt.

Millised trendid on tänapäeval värbamismaastikul?

Renita sõnul on kandidaadid muutunud teadlikumaks. Inimesed oskavad küsida küsimusi – nad tahavad teada, mida neilt oodatakse, mida neile pakutakse ning mida nad oma rollis tegema hakkavad. See kõik tähendab, et sinu kui värbaja kohustus on ette valmistada vastused kõikidele nendele küsimustele.

Lisaks sellele on kandidaadid nõus ka kiiremini töökohti vahetama. Siinkohal mainib Renita, et järjest rohkem kandidaate veedavad ühes ettevõttes vähem aega. Näiteks, keskmine insener Berliinis veedab ühes ettevõttes ainult 1,5 aastat. Kandidaadid on nõus tegema esmakõnesid ning on valmis liikuma, kui leiavad miskit paremat. 

See kõik tähendab, et ettevõtted peavad lihvima enda sisseelamisprogrammi võimalikult põhjalikuks. Sinu onboarding peab olema süstemaatiline protsess, mis juhib ootusi ning aitab uuel töötajal luua väärtust võimalikult kiiresti.

Siiski on COVID kriisi ajal kandidaatidele oluline kindlustunne. Enne, kui mõne ettevõttega ennast seotakse, soovivad kandidaadida veenduda, et ettevõttega mõne kuu pärast midagi ei juhtu.

Kas inimesed eelistavad tänapäeval kaugtööd või kontoriruumi?

Renita sõnul leidub neid, kes soovivad ainult kaugtööd teha ning ka neid, kes eelistavad kontoris töötada. Inimesed muutunud teadlikumaks, milline tööviis sobib neile paremini. 

Järjest rohkem kandidaate hindavad võimalust teha paindlikku kaugtööd. Selleks on erinevaid põhjuseid: osadele meeldib reisimise võimalus, osadel aitab kaugtöö aega kokku hoida, kuna ei pea kontorisse iga hommik minema. 

Igatahes on kaugtöö tõhus viis, kuidas tänapäeval paremat talenti meelitada. Peaksid ära defineerima, mida kaugtöö sinu ettevõttes tähendab, millised on sellega kaasnevad väljakutsed ning seda kandidaatidele ausalt ning avatult kommunikeerima. 

Renita sõnul on siinkohal oluline mõelda, kas kalleid kontoreid on üldse mõtet omada? “Kui keegi kontoris ei käi, siis milleks neid üldse omada?” Oluline on leida lahendus, mis oleks jätkusuutlik. Lahendus, mis annaks inimestele võimaluse töötada kohast, kust nad soovivad. Lisaks aja kokkuhoiule aitab see säästa ka meie planeeti.

Kuidas rahvusvaheliselt värvata?

Renita sõnul värbab Testlio 7-liikmeline värbamistiim peamiselt väljaspool Eestit. “Oleme värvanud inimesi alatest Türgist kuni Mehhikoni välja.” 

Kui Eestis on Testlio tuntud ettevõtte, siis ülejäänud maailmas see sugugi nii pole. Sellepärast peab Testlio rahvusvahelist talenti värvates lähenema värbamisele süstemaatiliselt ning toetuma oma brändingule.

“Võtame kõigepealt ette ühe riigi, kust võiksime potentsiaalselt talenti leida ning testime seda turgu. Kui see toimib, lähme süvitsi sisse. Üritame keskenduda ühel ajal kindlale turule,” mainib Renita.

“Kui meil õnnestub värvata juba ühe inimese, näiteks Mehhikost, siis on edaspidi lihtsam luua sellest regioonist pärit kandidaatidega usaldust. Värvatud töötajast saab sisuliselt meie brändisaadik, kes on valmis teiste kandidaatidega lähemalt suhtlema,” mainib Renita. 

Siinkohal soovitab Renita luua kandidaadi persoona. Kui soovid kindlast riigist värvata rohkem talenti, tuleks kõigepealt suhelda juba sinu ettevõttes töötava inimesega. Peaksid uurima, millistest kanalitest nad tööd otsiksid ning mis paneks neid kandideerima. Seda infot saad strateegiliselt ära kasutada.

Põhjalik värbamisprotsess, rahvusvahelise värbamise väljakutsed

Selleks, et rahvusvaheline värbamine oleks edukas, soovitab Renita olla värbamisprotsessis põhjalik. “Meie rollidele on ette nähtud vähemalt 5-6 värbamissammu. Juhtide rollidele on see arv veelgi suurem,” mainib Renita. Kui sinu tiim on kaugtööl, siis on eriti oluline, et kandidaat saaks põhjaliku ülevaate, kellega ta koostööd tegema hakkaks. Selleks on vaja pigem rääkida rohkem kui vähem.

Sarnaselt paljudele ettevõtetele, on värbamine Testlios väärtuspõhine. “Meie jaoks on oluline, et kandidaadid kannaksid edasi sarnaseid väärtusi nagu meil on Testlios. Räägime ettevõtte väärtustest kohe värbamisprotsessi alguses, sest see on hea viis aru saada, kas kandidaat sobib kultuuriga või mitte.”

Renita sõnul toob rahvusvaheline värbamine endaga kaasa erinevaid väljakutseid. See, kuidas värvata Eestis – olla otsekohene ning rääkida kohe pakkumisest – ei pruugi olla tõhus viis, kuidas värvata teisel pool maakera. Näiteks, Indias on tavapärane kõigepealt rääkida päevakohastest teemadest ning alles siis liikuda edasi tööpakkumiseni. 

Kui mitmekesisus ettevõttes kasvab, peab ka ettevõtte teadlikkus kasvama. Pead arvestama sellega, et inimestel on erinevad kogemused ning eripärad. Oluline on leida viise, kuidas oma tiimi virtuaalselt kaasata. Vahet pole, kas inimene töötab Eestist või Texasest, nad peavad tundma ennast kui tiimi liikmena. “Pead õppima arvestama kõigiga,” sõnab Renita.

Rahvusvaheliselt värvates tekib küsimusi ka seoses palgaga. Kuidas õiglaselt tasustada inimesi, kes viibivad erinevates riikides, aga töötavad samal positsioonil? Renita sõnul on nad selleks majasiseselt töötanud välja elukalliduse index’i, mida nad pakkumisi tehes jälgivad. “Olen kuulnud, et osad ettevõtted maksavad kõigile San Francisco palka, aga meie jaoks pole selline lähenemine jätkusuutlik.”

Meist

TalentHub on värbamisagentuur, mille asutajateks on pikaajalise inhouse-kogemusega personalieksperdid Reet Kaurit ja Käthe-Riin Tull. Olles oma klientidele partneriks erinevates personaliküsimustes, on TalentHub’i lähenemine värbamisele keskendunud läbipaistvusele. Oma podcast’idega soovime värbamis- ning personalitööga seotud teadmisi ka laiemalt jagada.